فهرست مطالب

پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی - سال ششم شماره 11 (پاییز و زمستان 1397)

پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی
سال ششم شماره 11 (پاییز و زمستان 1397)

  • بهای روی جلد: 40,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1397/12/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی امینی نژاد صفحه 5

    بی شک نقش بی بدیل ملاصدرا در مستدل نمودن آموزه های عرفانی و نظام مندساز ی آن مورد وفاق اهل حکمت و معرفت، با ظهور شخصیت سترگ و پس از تلاش وافر فلاسفه ای چون فارابی، ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی و دوانی در هماهنگ سازی میان عرفان و برهان، تقریب بی سابقه ای میان این دو مولفه توانست ایجاد کن د و این تقارن را به اوج خود و در رساند و با طرح آموزه های شیعی در مباحث عرفانی و نیز با استفاده از روایات معصوم ان بحث انسان کامل و ولایت و خلیفه الهی با مشرب شیعی سبب شکل گیری تمایلات عرفانی در میان محققان شیعی شد و با پذیرفتن آموزه های عرفانی متناسب با ممشایش یعه، آن را در مکتب تشیع هضم نمودن و مباحث توحیدی را نظم و نسق خاصی بخشیدند. نوشته حاضر برآن است تا نقش ملاصدرا در بازخوانی عقلانی آموزه های عرفانی را به تصویر بکشد و حیات تازه آن را به وسیله ایشان بررسی کند.

    کلیدواژگان: صدرالمتالهین، آموزه های عرفانی، برهان در عرفان، عقل در عرفان، وحی درعرفان، عرفان نظری
  • محمد مهدی گرجیان، مجتبی افشارپور صفحه 23

    بحران های زیست محیطی از معضلات جدی حیات امروزی بشر است. بیشتر این بحران ها از سبک زندگی سرچشمه می گیرد که انسان ها در طول تاریخ درپیش گرفته اند. در این مقاله به منظور یافتن مدل ارتباطی شایسته در تعامل با محیط زیست و موجودات مادی جهان هستی و
    تبیین حوزه های ارتباطی مجاز با آنها از منظر سبک زندگی قرآنی، به روشی تحلیلی توصیفی، مهمترین آیات و روایات در زمینه ارتباط با زمین و آبها و کوه ها و باد و آسمان و گیاهان و حیوانات را کاویده ایم و به اصول ارتباطی در خصوص هر کدام از این مصادیق و رفتارهای قابل تایید با آنها از نظر اسلام دست یافته ایم؛ نیز با توجه به تاکید ویژه آیات و روایات بر آبادانی زمین، تفاوت آبادانی مورد نظر اسلام با آبادی مورد ادعای حکومت های استعمارگر را مورد اشاره قرار داده ایم. تنظیم سبک زندگی بر اساس این یافته ها می تواند راه برون رفت از این معضلات در سطح تمدنی و بین المللی باشد.

    کلیدواژگان: ارتباطات انسان، محیط زیست، سبک زندگی قرآنی و روایی، آیات و روایات
  • مهدی زندیه صفحه 41

    مرحوم سید علی قاضی طباطبایی(رضوان الله تعالی علیه) از عرفای قرن چهاردهم هجری قمری و متعلق به مکتب عرفانی نجف است. در اینکه طریقه عرفانی او به کدام عارف می‎رسد، اختلاف نظر است ولی قول اصح این است که طریق عرفانی او از استادش، سید احمد کربلایی و از او به ملاحسین قلی همدانی و از او به سیدعلی شوشتری و از او به عارفی گمنام به نام ملاقلی جولای قزوینی می‎رسد و به فرمایش خودش به هیچ سلسله عرفانی منتسب نیست. سوالی که مطرح است و در این تحقیق به آن پرداخته خواهد شد، شاخصه‎های نظری مکتب عرفانی این عارف بزرگ و همچنین روش سلوکی وی و نوآوریهایی است که وی در این زمینه‎ها دارد و همچنین نقشی است که وی در عصر اخیر در گسترش عرفان اسلامی در حوزه تشیع داشته است. در این مقاله و با مراجعه به منابع دست اول، این حقیقت تحقیق خواهد شد که این عارف بزرگ در باب توحید و ولایت و روش سلوکی، دارای مکتبی خاص بود و شاگردانی را تربیت نمود و آثاری را بجای گذاشت که موجب شد جهت و جایگاه عرفان در جهان تشیع بطور عام و در حوزه‎های شیعی بطور خاص، از قهقرا و سقوطی که از قرن نهم شروع شده بود، یکسره دگرگون شود و مقام والا و مقبولی را بدست آورد. وتژگان کلیدی : سیدعلی قاضی، مکتب نجف، عرفان شیعی، روش سلوکی، عرفان نظری، عرفان عملی

    کلیدواژگان: سیدعلی قاضی، عرفان شیعی، روش سلوکی، عرفان نظری، عرفان عملی
  • علی عباسی، حبیب الله فهیمی* صفحه 61

    چکیده از میان دیدگاه های گوناگون در تحلیل اوصاف خداوند، نوشته حاضر دیدگاه معروف به «الهیات تنزیهی» را برگزیده تا وزن و عیار آن را به میزان کتاب و سنت بسنجد. پس از نگاه تاریخی به دیدگاه مهمترین دانشمندان معتقد به این گرایش فکری و بررسی بسیار فشرده آن، برداشت نویسنده این است که ناتوانی این گروه در تحلیل اوصاف الهی و نداشتن تصور دقیق از معقول ثانی فلسفی سبب سرگردانی آنان در مقام نسبت ذات و صفت گردیده است. برخی از آنان خواسته اند ضعف دیدگاه فلسفی شان را با پشتوانه و پیشتیبانی کتاب و سنت جبران کنند. روایات دست آویز آنان در سنجش با روایات مقابل بسامد کمتر دارد و نیزبا توجه به قراین، تاویل و تفسیری می تواند بپذیرد که متبوع و مقبول این گروه نیست.از قضا برخی دانشمندان دیگر از همین روایات دقیقا برداشت مخالف آنان داشته اند. استناد برخی از تنزیه گرایان به آیات و روایات بیشتر برای توجیه و توضیح دیدگاه نظری مقبول شان صورت گرفته و کار شان در حقیقت از باب جری و تطبیق است.کلید واژه ها: اوصاف الهی، الهیات سلبی، الهیات تنزیهی، ذات ،صفت.

    کلیدواژگان: اوصاف الهی، الهیات سلبی، الهیات تنزیهی، ذات، صفت
  • مریم صدری، روح الله آدینه صفحه 81

    مساله معاد به عنوان یکی از اصول اعتقادی شیعه در مقایسه با مباحث دیگر در فلسفه و کلام اسلامی و نقش آن در چگونگی زندگی پسادنیوی و سرانجام انسان پس از مرگ، اهمیت زیادی در میان دانشمندان علوم اسلامی دارد. در این پژوهش تلاش شده است، شناخت معاد و چگونگی جاودانگی انسان از دیدگاه دو متکلم برجسته شیعه؛ شیخ صدوق و سید مرتضی مورد بررسی قرار گیرد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی به صورت کتابخانه ای با بررسی اسناد و مدارک معتبر، و هدف از انجام آن تبیین اندیشه های کلامی و واکاوی و تامل بیشتر، درباره ی حقیقت معاد از دیدگاه شیخ صدوق و سید مرتضی است. نتایج پژوهش نشان می دهد، شیخ صدوق و سید مرتضی هر دو اصل معاد را پذیرفته اند اما شیخ صدوق با پذیرش ساحتی غیر مادی در انسان و تجرد نفس، به جسمانی نبودن روح معتقد است. از نظر وی نفس همان روح مایه حیات است و یکی از نکات مهم در اندیشه صدوق، اشاره او به صاحب ادراک بودن روح مستقل، پس از مفارقت از بدن است، لیکن سید مرتضی برخلاف شیخ صدوق دیدگاهی مادی انگارانه از انسان دارد و اصل وجود نفس را نمی پذیرد و بین نفس و روح تفاوت قایل است.

    کلیدواژگان: نفس، بدن، معاد، شیخ صدوق، سید مرتضی
  • حسین حسینی امین، محمد کرمی نیا* صفحه 103

    آنچه به عنوان مکر در اصطلاحات و محاورات روزمره و به نام های نیرنگ، خیانت، کلک، گول زدن، حیله و... متداول گشته با اصطلاح و کاربرد آن در زبان قرآن کریم و ادبیات عرب کاملا متفاوت می باشد. مکر فعلی است که از خدا، انسان و شیطان سر می زند که با توجه به هدف آن ها، آن گاه که از خدا سرزند «محمود» است و آن گاه که از شیطان سر زند «مذموم»؛ و انسان آن گاه که صبغه ی الهی دارد مانند معصوم مکرش با مکر خدا هم پوشانی دارد و آن گاه که چنین نیست مکرش مذموم است. یعنی به میزان قرب و بعد انسان نسبت به خدا، مکرش قابل ارزیابی از جهت خوب و بد بودن است. و مکر خدا را ویژگی هایی است همچون «سرعت» و «فراگیری» و... که آنرا از غیر، متمایز می کند، لذا گرچه مکر خدا با مکر انسان و شیطان همنام است ولی همسان نیست و این مطلب از بررسی مصادیق مکر الهی مثل مکر خدا در برابر انسان هایی که علیه دعوت پیامبران، به سوی حق، دست به مکر زدند به دست می آید.

    کلیدواژگان: مکر، خدا، انسان، صریح، ماکرین
|
  • Ali Amininezhad Page 5

    Mulla Sadra’s role in systematizing and providing evidences for mystical ideas is undoubtedly agreed upon by the intellectuals and metaphysicians. Following philosophers such as al-Farabi, Ibn Sina, Khwaja Nasir al-Din Tusi and Dawani who harmonized mysticism and philosophy, Mulla Sadra rose to help it rise up to its peak unprecedented. Making use of traditions narrated from the Infallible Imams proposing Shiite mystical ideas such as perfect man divine guardianship and His vicegerent on the earth, Mulla Sadra aroused mystical inclinations among Shiite sages. Digesting mystical motifs in tune with the Shiite school, he restructured the issues of Divine Unity in a new particular plan. This article goes to illustrate Mulla Sadra’s role in the intellectual review of mystical ideas in their new life.

    Keywords: Mulla Sadra, mystical ideas, proof in mysticism, intellect in mysticism, revelation in mysticism, theoretical mysticism
  • Muhammadmahdi Gorjiyan, Mujtaba Afsharpur Page 23

    Environmental crisis constitutes one serious problem of man’s life of today. Most of such crises originate from the lifestyle adopted by human beings throughout history. In order to maintain a due pattern of how to behave the environment and to explain the Islamic permitted areas of treatment, the authors have descriptively and analytically examined the related verses and traditions on how to treat the earth waters mountains winds sky plants and animals. Viewing the especial emphasis of the Qur’an and traditions on the development of the earth, they have compared the desired development of Islam to the so-called that of western colonialist governments. Reconstructing the lifestyle on those findings will be an easy way-out from those problems of civilization and internationally.

    Keywords: man’s treatments, environment, the lifestyle of the Qur’an, traditions, verses
  • Mahdi Zandiyyah Page 41

    The Late Sayyid Ali Qadi Tabatabaii is a 14th century mystic whose mystical school came from Najaf. There is a disagreement over what mystic Qadi’s way of mysticism comes from; nonetheless, the more correct idea is that he received his way from his master Sayyid Ahmad Karbalaii who took it from Mulla Husain Quli Hamadani who from Yayyid Ali Shushtari who from an unknown mystic named Mulla Quli Joala Qazvini. Sayyid Ali Qadi himself has purportedly said that he did not belong to any particular chain of mystics. The question studied here is the theoretical characteristics of the school of this great mystic, his particular style of wayfaring, innovations and role in Shite mysticism in recent years. Referring to his pupils and what is left from him, the author aims to prove that this great mystic has his own particular school in Divine Unity, guardianship and especially style of wayfaring. His legacy helped not only to protect mysticism in the Shiite world in general and in the Shiite seminaries in particular from regression and fall had already begun since 9th century, but also to promote it to its lofty and ideal status.

    Keywords: Sayyid Ali Qadi, the school of Najaf, the Shiite mysticism, style ofwayfaring, theoretical mysticism, practical mysticism
  • Ali Abbasi, Habibullah Fahimi Page 61

    Out of different views about the semantic analysis of Divine Attributes, this article is going to critically assess the so-called negative theology in the light of the Qur'an and traditions. Having chronologically taken a brief look at such a view of the most significant theologians, the authors have come up with the failure of those negative theologians in their efforts to properly analyze the meaning of Divine Attributes; their failure in the precise understanding of the philosophical secondary concepts gave rise to their perplexity in the station of His Essence and that of His Attributes. Some of them have tried to remedy their philosophical error through their reference to the Qur'an and traditions. There are two sets of opposing traditions on the issue and the pro-negative theology traditions are fewer than the anti-ones. Furthermore, the context embraces merely the interpretation contrary to their preferred view. However, there some scholars who have interpreted the pro-negative theology traditions oppositely. Some negative theologians resorted to the verses and traditions just in order to excuse and justify their preferred view; nonetheless, what they did is no more than jary wa tatbiq (to apply a verse on particular situation and case).

    Keywords: Divine Attributes, negative theology, essence, attribute
  • Maryam Sadri Khanlu, Ruhullah Adinah Page 81

    As one topic of religious doctrines and in comparison to other issues of Islamic philosophy and theology, resurrection has a great significance for Muslim scholars to man’s fate in the life to come. In what follows, the authors have tried to study Shaikh Saduq and Sayyid Murtada's views (the two celebrated Shiite theologians) on eschatology and the how eternity of men in the afterlife. The method is descriptiveanalytic and reference to library. The outcomes suggest that both theologians have embraced the very principle of resurrection, thought Shaikh Saduq assuming an immaterial dimension of man has believed in the incorporeality of man’s soul. He argues that man’s mind is the same as his soul as the source of his life. One important point in his thought is his mention of awareness and perception of the independent soul after its separation from the body. On the contrary, Sayyid Murtada holds a materialistic view on man repudiating the very being of mind and differentiating between mind and soul.

    Keywords: mind, soul, body, resurrection, Shaikh Saduq, Sayyid
  • Husain Husaini Amin, Muhammad Karaminiya Page 103

    Makr (scheme) might be devised by Allah human being and Satan. Viewing the aim of scheme, when devised by Allah it is approved but by Satan it is disapproved. Men’s scheme, however, when has a color of Allah like those devised by the infallibles is approved otherwise disapproved. According to the degree one is closer to or farther from Allah, one’s scheme can be evaluated better or worse. Allah’s scheme is characterized by speed, encompassment and the like. Although Allah’s scheme is the same in words as those of Satan and human beings, it is different in meaning and application. This point is understood from the study of the cases of Allah’s scheme such as those against His human opponents who devised many plots against the call of prophets towards the right path.

    Keywords: makr (scheme), Allah, human being, explicit, the sly